Ergonomia stanowiska pracy
Ergonomiczne stanowisko pracy. Co to znaczy?
Większość z Nas pracuje 8 godzin dziennie co sprawia, iż w pracy spędzamy aż 1/3 dnia. Specyfika pracy biurowej polega między innymi na tym, że wykonywana jest w pozycji siedzącej, która wbrew powszechnym opiniom ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. W trakcie tak zwanego „wysiłku statycznego” mięśnie pozostają w stanie długotrwałego napięcia i kurczą się, przez co dopływ krwi do nich jest mniejszy a co za tym idzie także tlen dostarczany jest do nich w mniejszych ilościach. Obciążenie mięśniowo-szkieletowe jest tak duże, że zazwyczaj osoby pracujące przy biurku najczęściej skarżą się na bóle kręgosłupa i pleców a także szyi, ramion oraz dłoni. Aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości zdrowotnych związanych z wykonywaniem tego typu pracy warto zadbać odpowiednią ergonomię stanowiska pracy.
Czym jest ergonomia w pracy biurowej?
Ergonomia w pracy biurowej to nic innego jak dostosowanie urządzeń biurowych oraz środowiska pracy w taki sposób, aby pracownik mógł wykonywać swoje obowiązki w sposób, który nie wpływa negatywnie na jego stan zdrowotny. Zasady ergonomii pracy powstały po to, aby zmniejszyć ryzyko zmęczenia pracownika oraz zapewnić mu komfort pracy dostosowany do jego potrzeb anatomicznych. Zapewnienie pracownikowi odpowiednich warunków pracy wpływa pozytywnie na jego efektywność oraz zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Warto zadbać by pracownicy nie tylko czuli się w pracy bezpiecznie, ale także wygodnie. Odpowiednia pozycja podczas wykonywania pracy w pozycji siedzącej wpływa na poprawę krążenia krwi zarówno w rękach jak i nogach a także odciąża stawy redukuje ich ból oraz zmniejsza ryzyko urazów.
Ergonomia miejsca i stanowiska pracy
Podstawowym wymogiem, który powinien być spełniony w naszym miejscu pracy jest bezpieczeństwo oraz jego higiena. Istnieje kilka zaleceń Państwowej Inspekcji Pracy, które powinny być spełniane przez pracodawców
- 13 m2 wolnej przestrzeni oraz 2 m2 wolnej przestrzeni podłogi – tyle powierzchni powinien mieć zapewniony każdy pracownik w biurze
- w trakcie pracy pomieszczenie powinno być oświetlone zarówno światłem dziennym jak i sztucznym
- temperatura w pomieszczeniu nie może być niższa niż 18°C
- wysokość pomieszczeń nie powinna być mniejsza niż 3 metry
Czynnikami wpływającymi na komfort pracy biurowej są między innymi:
- krzesło – powinno posiadać regulowane siedzisko oraz oparcie i być ustawione na wysokości 40-50 cm od podłogi
- podpórka pod plecy – utrzymuje ona odcinek lędźwiowy kręgosłupa w odpowiednim położeniu przez co wpływa na zmniejszenie napięcia w plecach oraz utrzymanie prawidłowej postawy podczas siedzenia. Polecamy szczególnie podpórkę pod plecy marki Fellowes dostępną w naszym sklepie internetowym
- podnóżek – powinien być ustawiony na podłodze w sytuacji, gdy pracownik nie może ustawić na niej płasko stóp ze względu na wysokość krzesła. W naszym sklepie dostępny jest model marki Fellowes, który spełnia wymogi FIRA zgodne z wytycznymi Unii Europejskiej w sprawie ergonomii stanowiska pracy
- biurko – jego szerokość powinna być na tyle duża, aby pracownik mógł swobodnie poustawiać na nim elementy wyposażenia
- monitor – powinien być ustawiony w odległości 40-70 cm od oczu a kąt obserwacji powinien wynosić 20-50°, na monitor nie powinno padać światło słoneczne
- klawiatura – powinna być ustawiona tak, aby osoba na niej pisząca nie musiała wykonywać skrętów tułowia. Także podczas pisania na klawiaturze nasze stawy podlegają ciągłemu napięciu i są mocno obciążone. Aby złagodzić te dolegliwości dobrym wyborem będzie zakup podkładek przed klawiaturę. Są one wykonane z żelu reagującego na temperaturę ciała a ich specjalna struktura dystrybuuje punkty nacisku w celu złagodzenia podparcia.
- mysz komputerowa – najlepiej by miała obły ergonomiczny kształt i była dopasowana budową do kształtu ułożenia naszej dłoni. Dodatkowo ważnym gadżetem jest specjalna podkładka pod mysz i nadgarstek, która pomaga utrzymać nadgarstek w prawidłowej pozycji podczas pracy biurowej i przeciwdziała powstawaniu zespołu cieśni nadgarstka – dolegliwości bardzo często występującej u osób pracujących wiele godzin przed komputerem.
Ciągłe obciążenie mięśniowo-szkieletowe, hałas, stres, nieodpowiednia temperatura w miejscu pracy czy złe oświetlenie – wszystkie te czynniki wpływają negatywnie na wydajność pracownika biurowego a także na jego zdrowie. Warto zadbać o to by nasze miejsce pracy spełniało nie tylko wszystkie wymogi BHP, ale było także wygodne i przyjazne naszemu zdrowiu.
Sklep avell.pl posiada w swojej ofercie zarówno ergonomiczne podpórki pod plecy czy podnóżki, ale także specjalne podkładki pod mysz i nadgarstek oraz podkładki przed biurko. Jeśli chcecie Państwo kupić produkt z kategorii „ergonomia stanowiska pracy”, którego nie mamy w ofercie prosimy o kontakt z naszym Biurem Obsługi Klienta a postaramy się go dla Państwa sprowadzić. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą sklepu avell.pl